agonia armâneashti v3 |
Agonia - Workshopuri Artistitsi | Nomuri | Mission | Contactŭ | Ânyrâpsea-ti | ||||
Articolŭ Farâ Antritseari Eseu Multimedia Lucri tsi suntu mash ti membru Poezii Presâ | ||||||
|
||||||
agonia Texti Pripusi
■ Interzicerea expoziÈ›iei organizate de Societatea Culturală Aromână
Romanian Spell-Checker Contactŭ |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2003-05-01 | [Aestu textŭ lipseashti s-hibâ dghivâsitŭ tu romana] | Ânyrâpsitŭ tu bibliotecâ di C
CAPITOLUL III
SACRALITATEA NATURII ȘI RELIGIA COSMICà Natura nu este niciodată pentru omul religios exclusiv „naturală“, ci încărcată cu o valoare religioasă. Nu este un lucru de mirare, de vreme ce Cosmosul este o creaÈ›ie divină: Lumea, fiind o lucrare a zeilor, rămîne mereu impregnată de sacralitate. Și nu este vorba doar de o sacralitate dată de către zei, ca de pildă aceea a unui loc ori a unui obiect consacrat de o prezență divină. Zeii au făcut mult mai mult, pentru că au arătat diferitele modalități ale sacrului în însăși structura Lumii È™i a fenomenelor cosmice. Lumea se înfățiÈ™ează astfel încît omul religios, contemplînd–o, descoperă numeroasele feluri de sacru, prin urmare de Ființă. ÃŽnainte de toate, Lumea există, este aici, are o structură, nefiind un Haos, ci un Cosmos, impunîndu–se aÈ™adar ca lucrare, creaÈ›ie a zeilor. Lucrarea divină își păstrează mereu transparenÈ›a, dezvăluind în chip spontan numeroasele aspecte ale sacrului. Cerul înfățiÈ™ează nemijlocit, în chip „natural“, depărtarea infinită, transcendenÈ›a zeului. Și Pămîntul este „transparent“, înfățișîndu–se ca mamă È™i sursă universală de hrană. Ritmurile cosmice redau ordinea, armonia, permanenÈ›a, fecunditatea. ÃŽn întregul său, Cosmosul este un organism real, viu È™i sacru în acelaÈ™i timp, dezvăluind modalitățile FiinÈ›ei È™i ale sacralității. Ontofania se suprapune hierofaniei. Vom încerca să arătăm în acest capitol cum anume se înfățiÈ™ează Lumea pentru omul religios, sau mai exact cum se înfățiÈ™ează sacralitatea prin înseÈ™i structurile Lumii. Nu trebuie să uităm că, pentru omul religios, „supranaturalul“ este strîns legat de „natural“, că Natura oglindeÈ™te întotdeauna ceva care există dincolo de ea, ceva transcendent. AÈ™a cum am mai arătat, o piatră sacră este venerată nu pentru că este piatră, ci pentru că este sacră: adevărata sa esență se dezvăluie prin sacralitatea manifestată prin modul de a fi al pietrei. De aceea nu putem vorbi de „naturism“ ori de „religie naturală“ în înÈ›elesul căpătat de aceÈ™ti termeni în secolul al XIX–lea, deoarece omul religios intuieÈ™te „supranaturalul“ cu ajutorul aspectelor „naturale“ ale Lumii. SACRUL CERESC ȘI ZEII URANIENI O experiență religioasă se poate naÈ™te din simpla contemplare a boltei cereÈ™ti. Cerul se vădeÈ™te infinit, transcendent, fiind prin excelență un ganz andere față de nimicul reprezentat de om È™i mediul său. TranscendenÈ›a se dezvăluie prin simpla conÈ™tientizare a înălÈ›imii infinite. „Preaînaltul“ devine dintr–o dată un atribut al divinității. Regiunile superioare, unde omul nu poate ajunge, zonele siderale dobîndesc prestigiul transcendentului, al realității absolute, al veÈ™niciei. Acolo locuiesc zeii È™i tot acolo se înalță, după unele religii, sufletele morÈ›ilor. „Preaînaltul“ este o dimensiune inaccesibilă omului ca atare, aparÈ›inînd de drept puterilor È™i FiinÈ›elor supraomeneÈ™ti. Cel ce se ridică urcînd treptele unui sanctuar ori scara rituală care duce la Cer încetează să mai fie om: într–un fel sau altul, el ia parte la o condiÈ›ie supranaturală. OperaÈ›ia nu este logică È™i raÈ›ională. Categoria transcendentală a „înălÈ›imii“, a suprapămîntescului, a infinitului se înfățiÈ™ează omului ca tot, atît minÈ›ii, cît È™i sufletului său. Este o conÈ™tientizare totală pentru om, care descoperă, privind Cerul, nemărginirea divină È™i totodată propriul său statut în Cosmos. Prin propriul său mod de a fi, Cerul dezvăluie transcendenÈ›a, puterea, veÈ™nicia. El există în chip absolut, pentru că este înalt, infinit, veÈ™nic, puternic. ÃŽn acest sens trebuie să înÈ›elegem ceea ce spuneam mai înainte, È™i anume că zeii au înfățiÈ™at diferitele modalități ale sacrului în însăși structura Lumii: Cosmosul — lucrarea exemplară a zeilor — este „construit“ în aÈ™a fel încît sentimentul religios al transcendenÈ›ei divine este stimulat, trezit de existenÈ›a însăși a Cerului. Iar pentru că acest Cer există în chip absolut, numeroÈ™i zei supremi capătă, la populaÈ›iile primitive, nume legate de înălÈ›ime, de bolta cerească, de fenomene meteorologice, atunci cînd nu sunt numiÈ›i pur È™i simplu „Stăpîni ai Cerului“ ori „Locuitori ai Cerului“. Divinitatea supremă a tribului maori se cheamă Iho: iho înseamnă „înalt, sus“. Numele Zeului suprem al negrilor akposo, Uwoluwu, înseamnă „ceea ce se află sus, regiunile superioare“. La populaÈ›ia selk’nam din Þara de Foc, Zeul se numeÈ™te „Locuitor al Cerului“ sau „Cel care se află în Cer“. Puluga, FiinÈ›a supremă la populaÈ›ia insulelor Andaman, din golful Bengal, locuieÈ™te în Cer; glasul lui este tunetul, iar răsuflarea, vîntul; mînia È™i–o arată prin uragan, È™i loveÈ™te cu trăsnetul pe toÈ›i aceia care nu–i ascultă poruncile. Zeul Cerului la populaÈ›ia yoruba de pe Coasta Sclavilor poartă numele de Olorun, care înseamnă „Stăpîn al Cerului“. Samoyezii îl adoră pe Num, Zeul care locuieÈ™te în Cerul cel mai înalt È™i al cărui nume înseamnă chiar „Cer“. Divinitatea supremă a populaÈ›iei koriak se cheamă „Cel de Sus“, „Stăpînul de Sus“, „Cel care există“. PopulaÈ›ia ainu, din Hokkaido, îl numeÈ™te „Stăpînul divin al Cerului“, „Zeul ceresc“, „Creatorul divin al lumilor“, dar È™i Kamui, care înseamnă „Cer“. Iar lista nu se opreÈ™te aici.1 SituaÈ›ia poate fi întîlnită È™i în religiile unor popoare mai civilizate, care au jucat un rol de seamă în Istorie. Numele mongol al Zeului suprem este tengri, care înseamnă „Cer“. La chinezi, T’ien înseamnă în acelaÈ™i timp „Cer“ È™i „Zeu al Cerului“. Termenul sumerian pentru divinitate, dingir, avea drept semnificaÈ›ie primitivă o epifanie cerească: „limpede, strălucitor“. La babilonieni, Anu înseamnă de asemenea „Cer“. Zeul suprem indo–european poartă numele de Dieus, care desemnează deopotrivă epifania cerească È™i sacrul (cf. skr. div., „a străluci“, „zi“; dyaus, „cer“, „zi“ — Dyaus, zeu al Cerului la indieni). Zeus, Jupiter mai păstrează, în numele lor, amintirea sacralității cereÈ™ti. Celticul Taranis (de la taran, „tunet“), balticul Perkunas („fulger“), protoslavul Perun (cf. piorun, „fulger“ în poloneză) oglindesc mai ales transformările de mai tîrziu ale zeilor Cerului în zei ai Furtunii.2 Nu este vorba nicidecum de „naturism“. Zeul ceresc nu este identificat cu Cerul, deoarece Zeul însuÈ™i, creator al întregului Cosmos, a făcut È™i Cerul, È™i de aceea se numeÈ™te „Creator“, „Atotputernic“, „Stăpîn“, „Domn“, „Tată“ È™i aÈ™a mai departe. Zeul ceresc este o persoană, nu o epifanie uraniană. Doar că locuieÈ™te în Cer È™i se înfățiÈ™ează prin fenomene meteorologice: tunet, trăsnet, furtună, meteoriÈ›i etc. Unele structuri privilegiate ale Cosmosului — Cerul, atmosfera — alcătuiesc aÈ™adar epifaniile favorite ale FiinÈ›ei supreme, care–și dezvăluie prezenÈ›a prin ceea ce–i este propriu: măreÈ›ia (majestas) imensității cereÈ™ti, vuietul înfricoșător (tremendum) al furtunii. ZEUL DE DEPARTE Istoria FiinÈ›elor supreme de structură cerească are o importanță capitală pentru cine doreÈ™te să înÈ›eleagă istoria religioasă a omenirii. Departe de noi intenÈ›ia de a o relata aici, în cîteva pagini.3 Trebuie totuÈ™i să amintim un lucru care ni se pare esenÈ›ial, È™i anume că FiinÈ›ele supreme de structură cerească tind să dispară din cult, „îndepărtîndu–se“ de oameni È™i retrăgîndu–se în Cer, unde devin dei otiosi. Ca È™i cum zeii, după ce au creat Cosmosul, viaÈ›a È™i omul, s–ar simÈ›i cuprinÈ™i de un soi de „oboseală“, ca È™i cum uriaÈ™a lucrare a CreaÈ›iei i–ar fi vlăguit. Se retrag deci în Cer, lăsîndu–și pe Pămînt fiul ori un demiurg ca să sfîrÈ™ească ori să desăvîrÈ™ească lucrarea. Treptat, alte figuri divine le iau locul: StrămoÈ™ii mitici, ZeiÈ›ele–Mame, Zeii fecundatori etc. Zeul Furtunii își mai păstrează încă structura cerească, dar nu mai este o Ființă supremă creatoare, ci doar un Fecundator al Pămîntului È™i uneori un simplu ajutor al Pămîntului–Mamă. FiinÈ›a supremă de structură cerească nu–și mai păstrează locul preponderent decît la popoarele de păstori, căpătînd o situaÈ›ie unică în religiile cu tendință monoteistă (Ahura–Mazda) sau monoteiste (Iahve, Allah). Fenomenul „îndepărtării“ Zeului suprem este atestat la nivelurile arhaice de cultură. La populaÈ›ia australiană kulin, FiinÈ›a supremă Bundjil a creat Universul, animalele, copacii È™i chiar pe om; însă, după ce i–a dat fiului său puteri pe Pămînt, iar fiicei în Cer, Bundjil s–a retras din lume. LocuieÈ™te în nori, ca un „stăpîn“, È›inînd o sabie în mînă. Puluga, FiinÈ›a supremă la populaÈ›ia din insulele Andaman, s–a retras după ce a creat lumea È™i primul om. Misterul „îndepărtării“ este însoÈ›it de lipsa aproape totală de cult: nici o jertfă, nici o rugăciune, nici o cerere de iertare, ci doar cîteva obiceiuri religioase în care se mai păstrează amintirea lui Puluga, ca de pildă „tăcerea sacră“ a vînătorilor care se întorc în sat după o vînătoare norocoasă. „Locuitorul Cerului“ sau „Cel care se află în Cer“ la populaÈ›ia selk’nam este veÈ™nic, atotÈ™tiutor, atotputernic, creator, însă CreaÈ›ia a fost desăvîrÈ™ită de StrămoÈ™ii mitici, pe care tot Zeul suprem i–a creat înainte de a se retrage mai sus de stele. Zeul s–a izolat acum de oameni, nepăsător la ceea ce se petrece în lume. Nu mai are nici chipuri, nici preoÈ›i–slujitori. Nu i se înalță rugăciuni decît dacă se iveÈ™te vreo boală: „Tu, cel de sus, nu–mi lua copilul; este încă prea mic!“4 Nu i se mai fac ofrande decît în timpul ploilor sau furtunilor. La fel se întîmplă È™i la majoritatea populaÈ›iilor africane: marele Zeu ceresc, FiinÈ›a supremă, creatoare È™i atotputernică, nu mai joacă decît un rol neînsemnat în viaÈ›a religioasă a tribului. Este prea departe ori prea bun pentru a avea nevoie de un cult propriu–zis, È™i este chemat doar în situaÈ›ii grave. Astfel, Olorun („Stăpînul Cerului“ la populaÈ›ia yoruba), după ce a început să creeze Lumea, i–a încredinÈ›at–o spre desăvîrÈ™ire È™i domnie unui zeu mai mic, Obatala. S–a retras apoi de pe Pămînt È™i dintre oameni È™i nu mai există nici temple, nici statui, nici preoÈ›i–slujitori ai acestui Zeu suprem. Olorun este totuÈ™i invocat la mare nevoie, în caz de calamitate. Retras în cer, Ndyambi, Zeul suprem al populaÈ›iei herero, a lăsat omenirea în grija unor divinități inferioare. „De ce i–am mai aduce jertfe? explică un indigen. Nu ne mai temem de el deoarece, spre deosebire de spiritele morÈ›ilor noÈ™tri, nu ne face nici un rău“.5 FiinÈ›a supremă a populaÈ›iei tumbuka este prea însemnată „pentru a se apleca asupra treburilor obiÈ™nuite ale oamenilor“6. AcelaÈ™i lucru se întîmplă È™i la populaÈ›iile de limbă tshi din Africa occidentală, cu zeul Njankupon, care nu are cult È™i căruia nu i se aduc omagii decît foarte rar, cînd este mare foamete ori vreo epidemie, sau după o furtună violentă; oamenii îl întreabă atunci cu ce anume l–au supărat. Dzingbe („Părintele universal“), FiinÈ›a supremă la populaÈ›ia ewe, nu este invocat decît în vreme de secetă: „O, Cerule, către tine se îndreaptă mereu recunoÈ™tinÈ›a noastră; mare este seceta; fă să plouă, ca Pămîntul să se răcorească È™i ogoarele să rodească!“7 ÃŽndepărtarea È™i pasivitatea FiinÈ›ei supreme sunt minunat redate într–un dicton al populaÈ›iei gyriama din Africa de est, care vorbesc despre zeul lor astfel: „Mulugu (Zeul) este sus, sufletele morÈ›ilor sunt jos.“8 PopulaÈ›ia bantu spune: „Zeul, după ce l–a creat pe om, nu–i mai poartă de grijă“, iar negrii pigmei afirmă: „Zeul s–a îndepărtat de noi!“9 PopulaÈ›iile fang din preeria Africii ecuatoriale își rezumă filozofia religioasă în cîntecul următor: Zeul (Nzame) este sus, iar omul jos. Zeul este Zeu, omul este om. Fiecare stă la el acasă.10 Nu este nevoie să mai dăm alte exemple. ÃŽn toate aceste religii primitive, FiinÈ›a cerească supremă pare să–și fi pierdut actualitatea religioasă, deoarece lipseÈ™te din cult, iar mitul ne–o înfățiÈ™ează retrăgîndu–se din ce în ce mai departe de oameni, pînă ce devine un deus otiosus. Cu toate acestea, nu este uitată, fiind chiar invocată în ultimă instanță, cînd tot ceea ce s–a făcut spre a cere ajutorul celorlalÈ›i zei È™i zeiÈ›e, al strămoÈ™ilor È™i al demonilor s–a dovedit a fi zadarnic. O spune de altfel populaÈ›ia oraon: „Am încercat totul, nu ne–ai mai rămas decît Tu să ne poÈ›i ajuta!“ I se aduce drept jertfă un cocoÈ™ alb, È™i oamenii strigă: „O, Zeule! Tu ne–ai creat! Fie–ți milă de noi!“11 EXPERIENÞA RELIGIOASà A VIEÞII „Îndepărtarea divină“ oglindeÈ™te de fapt interesul crescînd al omului față de propriile sale descoperiri religioase, culturale sau economice. Pe măsură ce se apleacă asupra hierofaniilor VieÈ›ii, descoperă sacrul È™i fecunditatea pămîntească È™i se simte atras de experienÈ›e religioase mai „concrete“ (mai carnale, chiar orgiastice), omul „primitiv“ se îndepărtează de Zeul ceresc È™i transcendent. Descoperirea agriculturii duce la o schimbare radicală nu numai a economiei omului primitiv, ci înainte de toate a economiei sacrului. Intră în joc alte forÈ›e religioase: sexualitatea, fecunditatea, mitologia femeii È™i a Pămîntului etc., experienÈ›a religioasă devine mai concretă, mai strîns legată de Viață. Marile ZeiÈ›e–Mame È™i Zeii puternici sau duhurile fecundității sunt mult mai „dinamici“ È™i mai accesibili pentru oameni decît Zeul creator. Dar, aÈ™a cum am văzut, în caz de mare nevoie, după ce s–a încercat totul în zadar, È™i cu deosebire atunci cînd nenorocirea vine din Cer — secetă, furtună, epidemie —, oamenii se întorc spre FiinÈ›a supremă È™i o roagă. Atitudinea aceasta nu se întîlneÈ™te doar la populaÈ›iile primitive. De fiecare dată cînd vechii evrei trăiau mai multă vreme în pace È™i într–o oarecare îndestulare, se îndepărtau de Iahve, apropiindu–se de divinitățile Baal È™i Astarte ale vecinilor lor. Numai catastrofele istorice îi sileau să se întoarcă din nou la Iahve. „Iar atunci au strigat iarăși către Domnul È™i au zis: «Am păcătuit, căci am părăsit pe Domnul È™i am slujit Baalilor È™i Astarteelor; izbăveÈ™te–ne acum din mîna vrăjmaÈ™ilor noÈ™tri, È™i–ți vom sluji!»“ (I Samuel, XII, 10). Evreii se întorceau către Iahve atunci cînd asupra lor se abăteau catastrofele istorice È™i cînd erau ameninÈ›aÈ›i de o pedeapsă a Istoriei. Primitivii își aminteau de FiinÈ›ele lor supreme în cazul unor catastrofe cosmice. Sensul întoarcerii către Zeul ceresc este însă acelaÈ™i: într–o situaÈ›ie foarte critică, în care este în joc existenÈ›a însăși a colectivității, divinitățile care asigură È™i preamăresc ViaÈ›a în timpuri obiÈ™nuite sunt părăsite pentru Zeul suprem. Există aici, dar numai în aparență, un mare paradox: divinitățile care au înlocuit, la popoarele primitive, zeii de structură cerească erau, precum Baal È™i Astarte la evrei, divinități ale fecundității, ale opulenÈ›ei, ale împlinirii vitale, adică divinități care preamăreau È™i îmbogățeau ViaÈ›a, atît cea cosmică — vegetaÈ›ia, agricultura, animalele — cît È™i cea omenească. Aceste divinități erau în aparență puternice. Actualitatea lor religioasă se explica tocmai prin această putere, prin rezervele lor vitale nelimitate, prin fecunditate. Cu toate acestea, adoratorii lor, atît primitivii, cît È™i evreii, aveau sentimentul că nici Marile ZeiÈ›e È™i nici zeii agrari nu–i puteau salva, nu le puteau asigura existenÈ›a în momente cu adevărat grele. Zeii È™i zeiÈ›ele nu puteau decît să reproducă ViaÈ›a È™i s–o îmbogățească; mai mult încă, nu puteau îndeplini aeastă funcÈ›ie decît în vremuri „normale“; deÈ™i stăpîneau în chip desăvîrÈ™it ritmurile cosmice, aceste divinități se dovedeau neputincioase în a salva Cosmosul ori societatea omenească într–un moment de criză (criză „istorică“ la evrei). Numeroasele divinități care au înlocuit FiinÈ›ele supreme au acumulat puterile cele mai concrete È™i mai strălucitoare, puterile VieÈ›ii. Tocmai din această pricină s–au „specializat“ în procreaÈ›ie, dar au pierdut puterile mai „subtile“, mai „nobile“, mai „spirituale“ ale Zeilor creatori. Descoperind sacrali-tatea VieÈ›ii, omul s–a lăsat purtat de propria sa descoperire, a fost copleÈ™it de hierofaniile vitale È™i s–a îndepărtat de sacralitatea transcendentă a nevoilor sale imediate È™i zilnice. PERENITATEA SIMBOLURILOR CEREȘTI Chiar atunci cînd viaÈ›a religioasă nu mai este dominată de zeii cereÈ™ti, regiunile siderale, simbolismul uranian, miturile È™i riturile de înălÈ›are etc. păstrează un loc preponderent în economia sacrului. Ceea ce este „sus“, „înaltul“ continuă să dezvăluie transcendentul în orice ansamblu religios. ÃŽndepărtat de cult È™i blocat în mitologii, Cerul rămîne prezent în viaÈ›a religioasă prin mijlocirea simbolismului. Iar acest simbolism ceresc impregnează È™i susÈ›ine la rîndul său un mare număr de rituri (de înălÈ›are, de urcare, de iniÈ›iere, de regalitate etc.), de mituri (Arborele cosmic, Muntele cosmic, lanÈ›ul de săgeÈ›i care leagă Pămîntul de Cer etc.), de legende (zborul magic). Simbolismul „Centrului Lumii“, care este după cum am văzut foarte răspîndit, arată È™i el însemnătatea simbolismului ceresc: comunicarea cu Cerul se face într–un „Centru“, iar această comunicare este imaginea exemplară a transcendenÈ›ei. S–ar putea spune că însăși structura Cosmosului păstrează vie amintirea FiinÈ›ei supreme cereÈ™ti, ca È™i cum zeii ar fi creat Lumea în aÈ™a fel încît să nu poată să nu le oglindească existenÈ›a; pentru că nici o lume nu este posibilă fără verticalitate, iar această dimensiune trimite la transcendență. Eliminat din viaÈ›a religioasă propriu–zisă, sacrul ceresc se menÈ›ine activ prin simbolism. Un simbol religios își transmite mesajul chiar dacă nu este perceput în întregime în mod conÈ™tient, deoarece simbolul se adresează fiinÈ›ei omeneÈ™ti integrale, nu doar minÈ›ii ei. STRUCTURA SIMBOLISMULUI ACVATIC ÃŽnainte de a vorbi despre Pămînt, se cuvine să abordăm valorizările religioase ale Apelor12, din două motive: 10 Apele existau înainte de a se ivi Pămîntul (aÈ™a cum se arată în Facerea, „întuneric era deasupra adîncului È™i Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra Apelor“); 20 dacă analizăm valorile religioase ale Apelor, vom putea înÈ›elege mai bine structura È™i funcÈ›ia simbolului. Or, simbolismul are un rol însemnat în viaÈ›a religioasă a omenirii; datorită simbolurilor, Lumea devine „transparentă“, putîndu–și „arăta“ transcendenÈ›a. Apele simbolizează suma universală a virtualităților, fiind deopotrivă fons et origo, izvorul tuturor posibilităților de existență; ele precedă orice formă È™i susÈ›in orice creaÈ›ie. Una dintre imaginile exemplare ale CreaÈ›iei este Insula, care „răsare“ dintr–o dată din mijlocul valurilor. Pe de altă parte, imersiunea simbolizează întoarcerea în preformal, revenirea la modul nediferenÈ›iat al preexistenÈ›ei. Emersiunea repetă gestul cosmogonic al manifestării formale, iar imersiunea echivalează cu o dizolvare a formelor. Simbolismul Apelor implică aÈ™adar atît moartea, cît È™i renaÈ™terea. Contactul cu apa înseamnă întotdeauna o regenerare: disoluÈ›ia este urmată de „o nouă naÈ™tere“, iar imersiunea fertilizează È™i sporeÈ™te potenÈ›ialul de viață. Cosmogoniei acvatice îi corespund, la nivel antropologic, hilogeniile, credinÈ›ele după care genul uman s–a născut din Ape. Potopului sau imersiunii periodice a continentelor (miturile de tip Atlantida) îi corespunde, la nivel uman, „cea de–a doua moarte“ a omului („umezeala“ È™i leimon–ul Infernului etc.) ori moartea iniÈ›iatică prin botez. ÃŽnsă, atît pe plan cosmologic, cît È™i pe plan antropologic, imersiunea în Ape nu echivalează cu o dispariÈ›ie definitivă, ci cu o reintegrare vremelnică în nediferenÈ›iat, urmată de o nouă creaÈ›ie, de o altă viață sau de un „om nou“, după cum este vorba de un moment cosmic, biologic ori soteriologic. Din punct de vedere al structurii, „potopul“ poate fi comparat cu „botezul“, iar ospățul funerar cu stropirea noilor născuÈ›i cu apă neîncepută sau cu băile rituale de primăvară, dătătoare de sănătate È™i de fertilitate. ÃŽn toate sistemele religioase, Apele își păstrează funcÈ›ia: pot dezintegra, aboli formele, „spăla păcatele“, fiind deopotrivă purificatoare È™i regeneratoare. Apele precedă CreaÈ›ia È™i o absorb, neputîndu–și depăși propriul mod de a fi, adică de a se manifesta în forme. Apele nu pot transcende condiÈ›ia virtualului, a germenilor, a latenÈ›elor. Tot ceea ce este formă se manifestă dincolo de Ape, desprinzîndu–se de ele. Trebuie să amintim aici un lucru esenÈ›ial, È™i anume că sacralitatea Apelor È™i structura cosmogoniilor È™i a apocalipselor acvatice nu s–ar putea dezvălui în întregime decît prin simbolismul acvatic, singurul „sistem“ capabil să articuleze toate înfățișările deosebite ale nenumăratelor hierofanii.13 Aceasta este de fapt legea oricărui simbolism: ansamblul simbolic valorizează diferitele semnificaÈ›ii ale hierofaniilor. „Apele MorÈ›ii“, de pildă, nu–și dezvăluie sensul profund decît în măsura în care structura simbolismului acvatic este cunoscută. ISTORIA EXEMPLARà A BOTEZULUI PărinÈ›ii Bisericii n–au pregetat să folosească anumite valori precreÈ™tine È™i universale ale simbolismului acvatic, pe care le–au îmbogățit cu semnificaÈ›ii noi, legate de existenÈ›a istorică a lui Cristos. Pentru Tertulian (De Baptismo, III–V), apa a fost prima în care „s–a aflat Duhul Sfînt, care o socotea pe atunci mai presus de celelalte elemente… Din această apă dintîi s–a născut viul, aÈ™a că nu este de mirare că la botez apele dau naÈ™tere vieÈ›ii… Toate felurile de apă, datorită vechii însuÈ™iri pe care au avut–o încă de la început, iau aÈ™adar parte la taina sanctificării noastre, o dată ce numele lui Dumnezeu a fost rostit deasupra lor. ÃŽndată ce acest nume a fost rostit, Duhul Sfînt coboară din ceruri, se opreÈ™te deasupra apelor pe care le sfinÈ›eÈ™te cu prezenÈ›a sa, iar acestea, astfel sanctificate, capătă la rîndul lor puterea de a sfinÈ›i… Ceea ce putea vindeca bolile trupului vindecă acum sufletul; ceea ce aducea mîntuirea pentru o vreme aduce acum viaÈ›a veÈ™nică…“ „Omul vechi“ moare prin imersiune în apă, dînd naÈ™tere unei fiinÈ›e noi, regenerate. Acest simbolism este minunat redat de Ioan Gură-de-Aur (Homil. in. Joh., XXV, 2), care scrie, cu privire la multivalenÈ›a simbolică a botezului: „El este moartea È™i mormîntul, viaÈ›a È™i învierea… Cînd ne cufundăm capul în apă, ca într–un mormînt, omul vechi este îngropat cu totul; cînd scoatem capul din apă, se iveÈ™te omul cel nou.“ Interpretările date de Tertulian È™i de Ioan Gură-de-Aur se potrivesc perfect cu structura simbolismului acvatic. ÃŽn valorizarea creÈ™tină a Apelor intervin însă unele elemente noi legate de o „istorie“, È™i anume Istoria sfîntă. Este vorba în primul rînd de valorizarea botezului în înÈ›elesul de coborîre în adîncul Apelor pentru lupta cu monstrul marin. Această coborîre are un model, cel al lui Cristos în apele Iordanului, care însemna deopotrivă o coborîre în Apele MorÈ›ii. AÈ™a cum scrie Chiril din Ierusalim, „balaurul Behemot, după Iov, se afla în Ape È™i primea Iordanul în gură. Trebuind să zdrobească toate capetele balaurului, Isus, coborînd în Ape, l–a legat pe cel mai puternic, ca noi să dobîndim puterea de a călca pe scorpioni È™i pe È™erpi“.14 Urmează apoi valorizarea botezului ca repetare a Potopului. După Iustin, Cristos, ca un alt Noe, ieÈ™it învingător din mijlocul Apelor, a ajuns conducătorul unei rase. Potopul închipuie deopotrivă coborîrea în adîncurile mării È™i botezul. „Potopul este aÈ™adar un lucru împlinit de botez… Tot aÈ™a cum Noe înfruntase Marea MorÈ›ii, care nimicise omenirea păcătoasă, È™i scăpase cu viață, cel botezat coboară în apa botezului ca să înfrunte Balaurul mării într–o luptă pe viață È™i pe moarte, din care iese învingător.“15 ÃŽn legătură cu acelaÈ™i rit baptismal, se face adesea o paralelă între Cristos È™i Adam, care ocupă un loc însemnat în teologia Sfîntului Pavel. „Prin botez, scrie Tertulian, omul își regăseÈ™te asemănarea cu Dumnezeu“ (De Bapt., V). Pentru Chiril, „botezul nu înseamnă doar spălarea de păcate È™i binecuvîntarea prin credință, ci È™i un antitypos al Patimilor lui Cristos“. Goliciunea la botez are È™i ea o semnificaÈ›ie rituală È™i metafizică în acelaÈ™i timp: „vechiul veÈ™mînt de stricăciune È™i păcat este îndepărtat de cel botezat, tot aÈ™a precum făcuse È™i Cristos, îmbrăcîndu–l cu veÈ™mîntul lui pe Adam după păcat“16, iar cel botezat se întoarce la neprihănirea dintîi, la condiÈ›ia lui Adam înainte de a fi alungat din rai. „O, minunăție! scrie Chiril. EraÈ›i goi sub privirile tuturor, È™i nu vă era ruÈ™ine. Pentru că fiecare dintre voi era asemenea primului Adam, care se afla gol în Rai, fără să se simtă cuprins de ruÈ™ine.“17 Aceste cîteva texte ne arată care era sensul inovaÈ›iilor creÈ™tine: pe de o parte, PărinÈ›ii încercau să găsească legături între cele două testamente, iar pe de altă parte, arătau că Isus își È›inuse cu adevărat făgăduielile făcute de Dumnezeu poporului lui Israel. Trebuie însă să observăm că aceste noi valorizări ale simbolismului baptismal nu vin în contradicÈ›ie cu simbolismul acvatic universal răspîndit. Nimic nu lipseÈ™te: Noe È™i Potopul au drept corespondent, în numeroase tradiÈ›ii, cataclismul care a nimicit „omenirea“ („societatea“), cu excepÈ›ia unui singur om care va deveni StrămoÈ™ul mitic al unei noi omeniri. „Apele MorÈ›ii“ sunt un laitmotiv în mitologiile paleo–orientale, asiatice È™i oceaniene. Apa „ucide“ prin excelență, dizolvă, aboleÈ™te orice formă, È™i de aceea este bogată în „germeni“, crea-toare. Simbolismul goliciunii baptismale nu este nici el privilegiul tradiÈ›iei iudeo–creÈ™tine. Goliciunea rituală înseamnă integritate È™i plenitudine: „Paradisul“ implică lipsa „veÈ™mintelor“, adică lipsa „uzurii“ (imagine arhetipală a Timpului). Orice goliciune rituală implică un model în afara timpului, o imagine paradiziacă. MonÈ™trii adîncurilor se întîlnesc în numeroase tradiÈ›ii: eroii, iniÈ›iaÈ›ii coboară în adîncuri spre a înfrunta monÈ™trii marini, într–o încercare iniÈ›iatică tipică. Există desigur o mulÈ›ime de variante în istoria religiilor: uneori, dragonii păzesc o „comoară“, imagine sensibilă a sacrului, a realității absolute; victoria rituală (iniÈ›iatică) asupra monstrului–paznic echivalează cu dobîndirea nemuririi.18 Pentru creÈ™tin, botezul este o ceremonie sacră, pentru că a fost instituit de Cristos, ceea ce nu înseamnă că nu preia È™i ritualul iniÈ›iatic al încercării (lupta cu monstrul), al morÈ›ii È™i al învierii simbolice (naÈ™terea omului nou). Nu putem afirma că iudaismul ori creÈ™tinismul au „împrumutat“ asemenea mituri sau simboluri din religiile popoarelor vecine, pentru că nu era nevoie: iudaismul moÈ™tenea o preistorie È™i o bogată istorie religioasă, care cuprindeau toate aceste lucruri. Iudaismul nu avea nevoie nici măcar să păstreze „vii“ unele simboluri, în întregul lor. Ajungea ca un grup de imagini să supravieÈ›uiască, chiar È™i în chip nelămurit, încă din timpurile premozaice. Asemenea imagini È™i simboluri puteau dobîndi, în orice moment, o mare actualitate religioasă. UNIVERSALITATEA SIMBOLURILOR Unii PărinÈ›i ai Bisericii primitive au încercat să stabilească în ce măsură simbolurile propuse de creÈ™tinism își găseau corespondentul în simbolurile care alcătuiesc patrimoniul comun al omenirii. Adresîndu–se celor care nu cred în învierea morÈ›ilor, Teofil din Antiohia aducea drept argumente semnele (tehmeria) pe care Dumnezeu le aÈ™ezase la îndemîna lor în marile ritmuri cosmice — anotimpurile, zilele È™i nopÈ›ile: „Nu există oare o înviere È™i pentru seminÈ›e È™i fructe?“ Pentru Clement din Roma, „ziua È™i noaptea ne arată învierea; se duce noaptea, se arată ziua; se sfîrÈ™eÈ™te ziua, vine noaptea“.19 Simbolurile erau, pentru apologeÈ›ii creÈ™tini, încărcate de mesaje; ele arătau sacrul cu ajutorul ritmurilor cosmice. RevelaÈ›ia adusă de credință nu È™tergea semnificaÈ›iile precreÈ™tine ale simbolurilor, ci le adăuga o valoare nouă. Pentru credincioÈ™i, aceasta le eclipsa fără îndoială pe celelalte: era singura care valoriza simbolul, făcînd din el o revelaÈ›ie. Importantă era învierea lui Cristos, È™i nu „semnele“ care se puteau citi în viaÈ›a cosmică. Trebuie spus însă că noua valorizare era într–un fel condiÈ›ionată de însăși structura simbolismului, È™i s–ar putea spune chiar că simbolul acvatic aÈ™tepta împlinirea sensului său profund prin noile valori aduse de creÈ™tinism. CredinÈ›a creÈ™tină este legată de o revelaÈ›ie istorică: pentru creÈ™tin, valabilitatea simbolurilor este asigurată de întruparea lui Dumnezeu în Timpul istoric. ÃŽnsă simbolismul acvatic universal n–a fost nici abolit, nici dezarticulat ca urmare a interpretărilor istorice (iudeo–creÈ™tine) ale simbolismului baptismal. Cu alte cuvinte, Istoria nu izbuteÈ™te să schimbe radical structura unui simbolism arhaic, ci doar îi asigură mereu semnificaÈ›ii noi, care nu distrug însă structura simbolului. Putem înÈ›elege mai bine toate acestea dacă È›inem seama de faptul că, pentru omul religios, Lumea are întotdeauna o valență supranaturală È™i dezvăluie o modalitate a sacrului. Orice fragment cosmic este „transparent“, propriul său mod de existență prezentînd o anume structură a FiinÈ›ei È™i, prin urmare, a sacrului. Mai trebuie amintit că, pentru omul religios, sacralitatea este o manifestare deplină a FiinÈ›ei. RevelaÈ›iile sacralității cosmice sunt într–un fel niÈ™te revelaÈ›ii primordiale, pentru că au loc în trecutul religios cel mai îndepărtat al omenirii, iar înnoirile aduse mai tîrziu de Istorie n–au izbutit să le abolească. TERRA MATER Un profet indian, Smohalla, È™eful tribului wanapum, nu voia să lucreze pămîntul, considerînd că este un păcat să răneÈ™ti, să tai, să sfîrteci ori să zgîrii trupul „mamei noastre a tuturor“ prin muncile agricole. Și adăuga: „Îmi cereÈ›i să ar ogorul? Mă pot eu duce să iau un cuÈ›it È™i să–l împlînt în sînul mamei mele? Dacă fac asta, atunci cînd voi fi mort, n–are să mă mai primească în pîntecele ei. ÃŽmi cereÈ›i să sap È™i să scot pietrele? CredeÈ›i că am să–i sfîrtec carnea pînă la os? Dacă fac asta, n–am să mă mai pot întoarce în trupul ei, ca după aceea să mă nasc din nou. ÃŽmi cereÈ›i să cosesc iarba È™i fînul, ca să le vînd È™i să mă îmbogățesc, aÈ™a cum fac albii? Dar cum aÈ™ putea îndrăzni să–i tai mamei mele părul?“20 DeÈ™i aceste cuvinte au fost rostite acum mai puÈ›in de o sută de ani, ele sunt cu mult mai vechi. EmoÈ›ia pe care o simÈ›im ascultîndu–le vine din faptul că ele ne dezvăluie ceva, cu o prospeÈ›ime È™i o spontaneitate fără pereche, È™i anume imaginea primordială a Pămîntului–Mamă. Această imagine se întîlneÈ™te peste tot, sub forme È™i în variante nenumărate. Este binecunoscuta Terra Mater sau Tellus Mater din religiile mediteraneene, care dă naÈ™tere tuturor fiinÈ›elor. „Voi cînta Pămîntul — se spune în imnul homeric Pămîntului (1 È™i urm.) —, mamă universală cu temelii trainice, străbună care hrăneÈ™te la sîn tot ceea ce există… Tu poÈ›i da viață muritorilor, È™i tot tu le–o poÈ›i lua…“ ÃŽn Choeforele (127–128), Eschil slăveÈ™te la rîndul lui Pămîntul care „zămisleÈ™te toate fiinÈ›ele, le hrăneÈ™te È™i le primeÈ™te apoi din nou sămînÈ›a roditoare“. Profetul Smohalla nu ne spune cum anume s–au născut oamenii din Mama telurică. Unele mituri americane ne arată însă cum s–au petrecut lucrurile la început, in illo tempore: primii oameni au trăit o vreme în pîntecele Mamei lor, adică în măruntaiele Pămîntului. Aici, în adîncurile telurice, duceau o viață pe jumătate omenească, fiind un soi de embrioni a căror formă încă nu se desăvîrÈ™ise. Cel puÈ›in aÈ™a spun indienii lenni lenape sau delaware, care trăiau odinioară în Pennsylvania. După cum arată miturile lor, Creatorul, cu toate că le pregătise din vreme, pe Pămînt, toate lucrurile pe care le au astăzi la îndemînă, hotărîse că oamenii aveau să mai rămînă o vreme ascunÈ™i în pîntecele Mamei lor telurice, ca să se poată dezvolta È™i maturiza mai bine. ÃŽn alte mituri amerindiene se vorbeÈ™te despre vremurile de demult, cînd oamenii răsăreau din Pămîntul–Mamă tot aÈ™a cum răsar în zilele noastre arbuÈ™tii È™i stuful.21 CredinÈ›a că Pămîntul naÈ™te oameni este universal răspîndită.22 ÃŽn multe limbi, numele dat omului înseamnă „născut din Pămînt“. Se crede că pruncii „vin“ din adîncurile Pămîntului, din peÈ™teri, grote, prăpăstii, dar È™i din mlaÈ™tini, izvoare ori rîuri. CredinÈ›e asemănătoare se mai păstrează încă în Europa, sub formă de legende, superstiÈ›ii sau doar metafore. Fiecare È›inut È™i aproape fiecare oraÈ™ ori sat are o stîncă sau un izvor care „aduc“ copiii: Kinderbrunnen, Kinderteiche, Bubenquellen etc. Chiar la europenii din zilele noastre se mai păstrează sentimentul nelămurit al unei solidarități mistice cu Pămîntul natal. Este vorba de experienÈ›a religioasă a autohtoniei, care ne face să ne simÈ›im localnici, iar acest sentiment de sorginte cosmică depășeÈ™te cu mult solidaritatea familială È™i ancestrală. După moarte, dorinÈ›a noastră este să fim îngropaÈ›i în È›inutul natal, spre a ne întoarce în Pămîntul–Mamă. „Tîrăște–te spre mama ta, Pămîntul!“ se spune în Rig Veda (X, xviii, 10). „Pe tine, care eÈ™ti țărînă, am să te pun în Pămînt“, stă scris în Atharva Veda (XVIII, IV, 48). „Carnea È™i oasele să se întoarcă din nou în Pămînt“, se rosteÈ™te în timpul ceremoniilor funerare din China. Apoi, la romani, inscripÈ›iile de pe morminte dovedesc teama ca nu cumva cenuÈ™a să fie îngropată în altă parte È™i mai ales bucuria de a È™ti că această cenușă s–a întors în patrie: hic natus hic situs est (CXLIX, V, 5595: „Aici s–a născut, aici odihneÈ™te“); hic situs est patriae (viii, 2885); hic quo natus fuerat optans erat illo reverti (V, 1703: „Aici unde s–a născut, aici a dorit să se întoarcă“). HUMI POSITIO: PUNEREA COPILULUI ÃŽN PÃMÃŽNT Mama umană nu este altceva decît o reprezentantă a Marii Mame telurice, È™i această experiență fundamentală a dat naÈ™tere la nenumărate obiceiuri, dintre care putem aminti în primul rînd naÈ™terea pe pămînt (humi positio), ritual întîlnit cam peste tot în lume, din Australia È™i pînă în China, din Africa în America de Sud. Obiceiul dispăruse în epoca istorică la greci È™i la romani, dar nu este nici o îndoială că existase cîndva, într–un trecut mai îndepărtat: unele statui ale zeiÈ›elor naÈ™terii (Eileithya, Damia, Auxeia) le reprezintă în genunchi, în poziÈ›ia femeii care naÈ™te pe pămînt. ÃŽn textele demotice egiptene, expresia „a se aÈ™eza jos, pe pămînt“ însemna „a naÈ™te“ sau „naÈ™tere“.23 Sensul religios al acestui obicei nu este greu de desluÈ™it: zămislirea È™i naÈ™terea sunt versiunile microcosmice ale unui act exemplar împlinit de Pămînt; mama umană nu face decît să imite È™i să repete acest act primordial al apariÈ›iei VieÈ›ii în pîntecele Pămîntului. Prin urmare, ea trebuie să fie în contact direct cu Marea Genitrix, care s–o călăuzească în împlinirea acestei taine care este naÈ™terea unei vieÈ›i, să–i dea puteri binefăcătoare È™i protecÈ›ie maternă. Obiceiul de a pune nou–născutul pe pămînt este È™i mai răspîndit, È™i se mai păstrează în unele țări din Europa: după ce este îmbăiat È™i înfășat, copilul este pus pe pămîntul gol, apoi ridicat în braÈ›e de către tată (de terra tollere), în semn de recunoÈ™tință. ÃŽn vechea Chină, „muribundul, ca È™i nou–născutul, sunt puÈ™i pe pămînt… Pentru naÈ™tere sau pentru moarte, pentru intrarea în familia vie ori în familia ancestrală (È™i pentru ieÈ™irea din una È™i din cealaltă), există un prag comun, Pămîntul natal… Cînd un nou–născut ori un muribund este pus pe Pămînt, acesta trebuie să hotărască dacă naÈ™terea ori moartea este împlinită, dacă trebuie luate ca fapte recunoscute È™i fireÈ™ti… Ritul punerii pe Pămînt implică ideea unei identități substanÈ›iale între Rasă È™i Þărînă. Această idee dă naÈ™tere sentimentului de autohtonie, care este cel mai puternic dintre toate pe care le putem constata la începuturile istoriei chineze; ideea unei legături strînse dintre o È›ară È™i locuitorii săi este o credință atît de adînc înrădăcinată încît s–a păstrat în instituÈ›iile religioase È™i în dreptul public“.24 Tot aÈ™a cum copilul este pus pe pămînt, îndată după naÈ™tere, pentru ca adevărata lui mamă să–l recunoască È™i să–i asigure o protecÈ›ie divină, copiii È™i oamenii maturi, cînd sunt bolnavi, sunt aÈ™ezaÈ›i pe pămînt È™i uneori chiar îngropaÈ›i. Ritul echivalează cu o nouă naÈ™tere. ÃŽngroparea simbolică, parÈ›ială sau totală, are aceeaÈ™i valoare magico–religioasă ca È™i cufundarea în apă, botezul. Bolnavul este regenerat, se naÈ™te încă o dată. La fel se procedează pentru iertarea unui păcat sau pentru vindecarea unei boli a minÈ›ii (aceasta din urmă prezentînd pentru colectivitate un pericol la fel de mare ca È™i crima ori boala somatică). Păcătosul este pus într–un butoi sau într–o groapă săpată în pămînt, iar cînd iese, se spune că „s–a născut a doua oară, din pîntecele mamei sale“. De aici vine credinÈ›a scandinavă că o vrăjitoare poate fi mîntuită de neodihna veÈ™nică dacă este îngropată de vie È™i se presară boabe pe pămîntul care o acoperă, după care se strînge recolta astfel obÈ›inută.25 IniÈ›ierea cuprinde o moarte È™i o înviere rituală. La numeroase popoare primitive, neofitul este aÈ™adar „ucis“ în chip simbolic, băgat într–o groapă È™i acoperit cu crengi È™i frunze. Cînd iese din mormînt, este socotit a fi un om nou, pentru că a fost zămislit pentru a doua oară, chiar de către Mama cosmică. FEMEIA, PÃMÃŽNTUL ȘI FECUNDITATEA Femeia este aÈ™adar legată în chip mistic de Pămînt; zămislirea apare ca o variantă, la scară umană, a fertilității telurice. Toate experienÈ›ele religioase legate de fecunditate È™i naÈ™tere au o structură cosmică. Sacralitatea femeii depinde de sanctitatea Pămîntului. Fecunditatea feminină are un model cosmic; Terra Mater, universala Genitrix. ÃŽn unele religii, Pămîntul–Mamă este socotit a fi în stare să zămislească singur, fără ajutorul unui partener. Urmele acestor idei arhaice se regăsesc în miturile partenogenezei zeiÈ›elor mediteraneene. După Hesiod, Gaïa (Pămîntul) l–a zămislit pe Uranus, „o ființă asemenea ei, putînd s–o acopere în întregime“ (Teogonia, 126 È™i urm.). Și alte zeiÈ›e din mitologia greacă au zămislit fără ajutorul zeilor. Antonomia È™i fecunditatea spontană a Pămîntului–Mamă dobîndesc aÈ™adar o expresie mitică. Acestor concepÈ›ii mitice le corespund credinÈ›ele legate de fecunditatea spontană a femeii È™i de puterile ei magico–religioase oculte, a căror influență asupra vieÈ›ii plantelor este hotărîtoare. Fenomenul social È™i cultural cunoscut sub numele de „matriarhat“ este legat de descoperirea culturii plantelor comestibile de către femeie. Femeia a fost prima care a cultivat plantele alimentare, devenind aÈ™adar în chip firesc stăpîna ogoarelor È™i a recoltelor. Puterile magico–religioase È™i, prin urmare, predominanÈ›a socială a femeii au un model cosmic: Pămîntul–Mamă. ÃŽn alte religii, creaÈ›ia cosmică sau, cel puÈ›in, desăvîrÈ™irea ei sunt rezultatul unei hierogamii între Zeul–Cer È™i Pămîntul–Mamă. Acest mit cosmogonic este destul de răspîndit, fiind întîlnit cu precădere în Oceania, din Indonezia pînă în Micronezia, dar È™i în Asia, în Africa È™i în cele două Americi.26 După cum am putut constata, mitul cosmogonic este mitul exemplar prin excelență, slujind drept model pentru comportamentele oamenilor. Căsătoria dintre oameni este socotită aÈ™adar o imitaÈ›ie a hierogamiei cosmice. „Eu sunt Cerul, spune soÈ›ul în Brihadara1yaka Upanishad (VI, II, 20), iar tu eÈ™ti Pămîntul!“ ÃŽn Atharva Veda (XIV, II, 71), soÈ›ul È™i soÈ›ia sunt asimilaÈ›i Cerului È™i Pămîntului. Căsătoria Didonei cu Enea are loc în timpul unei puternice furtuni (Eneida, IV, 165 È™i urm.); unirea lor este asemenea unirii elementelor; Cerul își îmbrățiÈ™ează soÈ›ia, trimițînd pe pămînt ploaia binefăcătoare È™i dătătoare de rod. ÃŽn Grecia, riturile matrimoniale urmau pilda lui Zeus care se unea în taină cu Hera (Pausanias, II, XXXVI, 2). Cum este È™i firesc, mitul divin este modelul exemplar al unirii dintre oameni. Trebuie să mai subliniem structura cosmică a ritualului conjugal È™i a comportamentului sexual al oamenilor. Pentru omul nereligios al societăților moderne, această dimensiune cosmică È™i în acelaÈ™i timp sacră a unirii conjugale este greu de perceput. Nu trebuie însă să uităm că, pentru omul religios al societăților arhaice, Lumea este încărcată de mesaje, care par uneori de neînÈ›eles, însă pot fi descifrate cu ajutorul miturilor. După cum vom vedea, experienÈ›a umană în totalitatea sa poate fi omologată VieÈ›ii cosmice, prin urmare sanctificată, deoarece Cosmosul este creaÈ›ia supremă a zeilor. Orgia rituală închinată recoltelor are È™i ea un model divin: hierogamia Zeului fecundator cu Pămîntul–Mamă.27 Fertilitatea agrară este stimulată cu ajutorul unei frenezii genezice neînfrînate. Dintr–un anumit punct de vedere, orgia aminteÈ™te de nediferenÈ›ierea de dinaintea CreaÈ›iei. AÈ™a se explică de ce unele ceremoniale prilejuite de Anul Nou cuprind ritualuri orgiastice: „amestecul“ social, libertinajul È™i saturnaliile simbolizează întoarcerea la starea amorfă care a precedat Facerea Lumii. Atunci cînd este vorba de o „creaÈ›ie“ la nivelul vieÈ›ii vegetale, scenariul cosmologico–ritual se repetă, pentru că noua recoltă echivalează cu o nouă „CreaÈ›ie“. Ideea de reînnoire — pe care am întîlnit–o în ritualurile de Anul Nou, unde sugerează deopotrivă reînnoirea Timpului È™i regenerarea Lumii — se regăseÈ™te în ritualurile orgiastice agrare. Și aici, orgia este o întoarcere în Noaptea cosmică, în preformal, în „Ape“, cu scopul de a asigura regenerarea totală a VieÈ›ii È™i, prin urmare, fertilitatea Pămîntului È™i bogăția recoltelor. SIMBOLISMUL ARBORELUI COSMIC ȘI CULTELE VEGETAÞIEI Miturile È™i riturile legate de Pămîntul–Mamă exprimă deci, în primul rînd, ideile de fecunditate È™i de bogăție, care sunt de natură religioasă, pentru că numeroasele aspecte ale fertilității universale dezvăluie de fapt taina zămislirii, a creaÈ›iei VieÈ›ii. Iar apariÈ›ia VieÈ›ii este, pentru omul religios, taina cea mai mare a Lumii. ViaÈ›a „vine“ de undeva, È™i acest „undeva“ nu se află în această lume, apoi „se duce“ în altă parte, dincolo de lume, È™i se prelun-geÈ™te în chip misterios într–un loc necunoscut, unde cei vii nu pot îndeobÈ™te să ajungă. ViaÈ›a omenească nu este simÈ›ită ca o scurtă trecere prin Timp, între două „neanturi“, ci este precedată de o preexistență È™i se prelungeÈ™te într–o postexistență. Se cunosc destul de puÈ›ine lucruri cu privire la cele două etape extraterestre ale vieÈ›ii omului, dar se È™tie cel puÈ›in că ele există. Pentru omul religios, moartea nu înseamnă deci sfîrÈ™itul vieÈ›ii, ci este doar o altă modalitate a existenÈ›ei omeneÈ™ti. Toate aceste lucruri sunt de altfel cuprinse în ritmurile cosmice, È™i ne rămîne doar să descifrăm ceea ce „spune“ Cosmosul prin numeroasele sale moduri de a fi ca să putem pătrunde taina VieÈ›ii. Cosmosul este fără îndoială un organism viu, care se reînnoieÈ™te periodic, iar taina apariÈ›iei VieÈ›ii este legată de reînnoirea ritmică a Cosmosului. AÈ™a se explică de ce Cosmosul a fost închipuit sub forma unui arbore uriaÈ™: modul de a fi al Cosmosului, È™i în primul rînd capacitatea sa de a se regenera la nesfîrÈ™it, sunt redate simbolic de viaÈ›a arborelui. Trebuie spus totuÈ™i că nu este vorba doar de o transpunere de imagini de la scară microcosmică la scară macrocosmică. Arborele, ca „obiect natural“, nu putea sugera totalitatea VieÈ›ii cosmice: la nivelul experienÈ›ei profane, modul său de a fi nu cuprinde modul de a fi al Cosmosului, în toată complexitatea sa. La nivelul experienÈ›ei profane, viaÈ›a vegetală nu cuprinde decît un È™ir de „naÈ™teri“ È™i de „morÈ›i“. Doar viziunea religioasă asupra VieÈ›ii ne ajută să „descifrăm“ în ritmurile vegetaÈ›iei alte semnificaÈ›ii, în primul rînd ideile de regenerare, de tinereÈ›e veÈ™nică, de sănătate È™i de nemurire; ideea religioasă a realității absolute este exprimată simbolic printre atîtea alte imagini, sub forma unui „fruct miraculos“ care îi poate face pe oameni nemuritori, atotÈ™tiutori È™i atotputernici, asemenea zeilor. Arborele nu a fost ales doar pentru a simboliza Cosmosul, ci È™i viaÈ›a, tinereÈ›ea, nemurirea, înÈ›elepciunea. Pe lîngă Arborii cosmici, ca Yggdrasil din mitologia germanică, istoria religiilor cuprinde Arbori ai VieÈ›ii (de pildă în Mesopotamia), ai Nemuririi (Asia, Vechiul Testament), ai ÃŽnÈ›elepciunii (Vechiul Testament), ai TinereÈ›ii (Mesopotamia, India, Iran) etc.28 Cu alte cuvinte, arborele poate exprima tot ceea ce omul religios socoteÈ™te real È™i sacru prin excelență, tot ceea ce È™tie el că zeilor le–a fost dat de la început È™i ceea ce nu le este dat decît arareori făpturilor alese, eroi sau semizei. Miturile privitoare la căutarea nemuririi ori a tinereÈ›ii veÈ™nice vorbesc, aÈ™adar, despre un arbore cu fructe de aur sau cu frunze fermecate, care creÈ™te „într–un È›inut îndepărtat“ (în realitate, în lumea de dincolo) È™i care este păzit de monÈ™tri (grifoni, balauri, È™erpi). Ca să poÈ›i culege fructele, trebuie să înfrunÈ›i monstrul–paznic È™i să–l ucizi: învingătorul trebuie să treacă printr–o încercare iniÈ›iatică de tip eroic, cîștigînd „prin violență“ condiÈ›ia supraomenească, aproape divină, a tinereÈ›ii fără bătrîneÈ›e, a invincibilității È™i a atotputerniciei. Arborele cosmic, Arborele nemuririi sau al CunoaÈ™terii simbolizează cum nu se poate mai limpede valenÈ›ele religioase ale vegetaÈ›iei. Cu alte cuvinte, arborele sacru sau plantele sacre dezvăluie o structură care nu este evidentă în feluritele specii vegetale concrete. AÈ™a cum am putut vedea, structurile cele mai profunde ale Lumii sunt dezvăluite de sacralitate. Cosmosul nu se înfățiÈ™ează ca un „cifru“ decît dintr–o perspectivă religioasă. Doar omul religios descoperă în ritmurile vegetaÈ›iei taina VieÈ›ii È™i a CreaÈ›iei, cea a reînnoirii, a tinereÈ›ii È™i a nemuririi. S–ar putea spune că toÈ›i arborii È™i toate plantele socotite sacre (de pildă arbustul ashvatha, în India) își datorează acest statut privilegiat faptului că reprezintă arhetipul, imaginea exemplară a vegetaÈ›iei. Pe de altă parte, faptul că o plantă este îngrijită È™i cultivată se datorează valorii sale religioase. După unii autori, toate plantele cultivate în zilele noastre au fost socotite la început plante sacre.29 Cultele vegetaÈ›iei nu depind de o experiență profană, „naturistă“, legată de pildă de primăvară È™i de trezirea vegetaÈ›iei. Dimpotrivă, experienÈ›a religioasă a reînnoirii (a re–creaÈ›iei, a re–începutului) Lumii precedă È™i justifică valorizarea primăverii ca reînviere a Naturii. Pe taina regenerării periodice a Cosmosului se întemeiază importanÈ›a religioasă a primăverii. De altfel, în cultele vegetaÈ›iei, semnul prevestitor al tainei cosmice este mai important decît fenomenul natural al primăverii È™i al apariÈ›iei vegetaÈ›iei. Grupuri de tineri merg pe la casele din sat, în cadrul unui ceremonial, È›inînd în mînă o creangă înverzită, un buchet de flori, o pasăre.30 Este semnul iminentei reînvieri a vieÈ›ii vegetale, care arată că taina s–a împlinit È™i că primăvara este aproape. Aceste rituri au loc în cea mai mare parte înainte de ivirea primăverii, ca „fenomen natural“. DESACRALIZAREA NATURII După cum am arătat, Natura nu este pentru omul religios exclusiv „naturală“. ExperienÈ›a unei Naturi radical desacralizate este o descoperire recentă, fiind accesibilă doar unei minorități a societăților moderne, în primul rînd oamenilor de È™tiință. Pentru ceilalÈ›i, Natura mai are încă un „farmec“, un „mister“, o „măreÈ›ie“ în care se pot regăsi urmele vechilor valori religioase. Nici un om modern, oricît de nereligios ar fi, nu rămîne nepăsător la „farmecul“ Naturii, È™i nu este vorba doar de valorile ei estetice, sportive sau igienice, ci È™i de un sentiment nelămurit È™i greu de definit, în care se regăsesc urmele unei experienÈ›e religioase degradate. Un exemplu concret ne va ajuta să înÈ›elegem modificările È™i degradarea valorilor religioase ale Naturii. Ne–am oprit asupra unui exemplu din China, din două motive, mai întîi pentru că aici, ca È™i în Occident, deasacralizarea Naturii este opera unei minorități, aceea a învățaÈ›ilor, È™i apoi pentru că în China, ca peste tot în Extremul Orient, procesul de desacralizare nu este totuÈ™i niciodată dus pînă la capăt. „Contemplarea estetică“ a Naturii mai păstrează, chiar È™i pentru cărturarii cei mai rafinaÈ›i, un prestigiu religios. După cum se È™tie, începînd din secolul al XVII–lea, amenajarea grădinilor în bazine a devenit o modă pentru învățaÈ›ii chinezi.31 ÃŽn mijlocul bazinelor umplute cu apă, se puneau pietre, arbori pitici, flori È™i uneori chiar case, pagode, poduri È™i chipuri omeneÈ™ti, în miniatură; pietrele erau numite „MunÈ›i în miniatură“, în anamită, sau „MunÈ›i artificiali“, în sino– anamită. Chiar aceste nume trimit la o semnificaÈ›ie cosmologică: Muntele, după cum am văzut, este un simbol al Universului. Grădinile în miniatură, devenite obiecte de predilecÈ›ie pentru esteÈ›i, aveau o istorie foarte veche È™i chiar o preistorie care oglindeÈ™te un profund sentiment religios al lumii. Existaseră mai înainte bazine cu apă parfumată, care întruchipau Marea, iar capacul înălÈ›at sugera Muntele. Structura cosmică a acestor lucruri este evidentă. Elementul mistic era È™i el prezent, pentru că Muntele înălÈ›at în mijlocul Mării simboliza Insulele PreafericiÈ›ilor, un fel de Paradis în care trăiau Nemuritorii taoiÈ™ti. Era, deci, o lume aparte, o lume la scară redusă, pe care o aduceai la tine în casă ca să te poÈ›i împărtăși din puterile ei mistice concentrate È™i să restabileÈ™ti, prin meditaÈ›ie, armonia cu Lumea. Muntele avea mai multe peÈ™teri, iar folclorul pe această temă a peÈ™terilor a jucat un rol de seamă în construirea de grădini în miniatură. PeÈ™terile sunt adăposturi tainice, lăcaÈ™uri ale Nemuritorilor taoiÈ™ti, loc de iniÈ›iere. Ele alcătuiesc o lume paradiziacă È™i de aceea se pătrunde greu înăuntru (simbolismul „porÈ›ii strîmte“, asupra căruia vom reveni în capitolul ce urmează). Tot acest complex — apă, arbore, munte, peÈ™teră —, care jucase un rol atît de însemnat în taoism, nu făcea decît să continue È™i să dezvolte o idee religioasă È™i mai veche, È™i anume aceea a locului desăvîrÈ™it, complet — care cuprindea un munte È™i o apă — È™i retras. Loc desăvîrÈ™it, pentru că era deopotrivă o lume în miniatură È™i un Paradis, izvor de fericire È™i loc de Nemurire. Peisajul desăvîrÈ™it, cuprinzînd un munte È™i o apă, nu era altceva decît „locul sfînt“ din timpuri străvechi, cînd băieÈ›ii È™i fetele se întîlneau în China, primăvara, ca să cînte cîntece rituale È™i să ia parte la serbări ale dragostei. Valorizările succesive ale acestui „loc sfînt“ primordial sunt lesne de ghicit. ÃŽn timpuri străvechi, acest loc era un spaÈ›iu privilegiat, o lume închisă, sanctificată, unde băieÈ›ii È™i fetele se întîlneau periodic pentru a se împărtăși din tainele VieÈ›ii È™i ale fecundității cosmice. TaoiÈ™tii au preluat această schemă cosmologică arhaică — muntele È™i apa — È™i au îmbogățit–o (munte, apă, peÈ™teră, arbore), dar au redus–o la scara cea mai mică, închipuind un univers paradiziac în miniatură, încărcat de puteri mistice, pentru că era departe de lumea profană, în preajma căruia taoiÈ™tii se retrăgeau ca să mediteze. Sanctitatea lumii închise este redată È™i de bazinele cu apă parfumată È™i capac, simbolizînd Marea È™i Insulele PreafericiÈ›ilor. Acest complex mai slujea pentru meditaÈ›ie, precum grădinile în miniatură, la început, înainte ca învățaÈ›ii să facă din ele o modă, în secolul al XVII–lea, È™i să le transforme în „obiecte de artă“. Se cuvine să remarcăm că lumea nu este niciodată desacralizată în întregime, deoarece, în Extremul Orient, ceea ce se cheamă „emoÈ›ie estetică“ mai păstrează, chiar È™i pentru învățaÈ›i, o dimensiune religioasă. Exemplul grădinilor în miniatură ne arată însă cum anume È™i prin ce mijloace are loc desacralizarea lumii. Dacă ne imaginăm cum a evoluat o asemenea emoÈ›ie estetică într–o societate modernă, putem înÈ›elege de ce experienÈ›a sfinÈ›eniei cosmice s–a diluat, s–a schimbat, devenind o emoÈ›ie omenească È™i nimic mai mult, cum ar fi arta pentru artă. ALTE HIEROFANII COSMICE Din motive de spaÈ›iu, nu am abordat decît cîteva aspecte ale sacralității Naturii, lăsînd la o parte un mare număr de hierofanii cosmice. N–am pomenit, de pildă, despre simbolurile È™i cultele solare sau lunare, nici despre semnificaÈ›ia religioasă a pietrelor sau despre rolul religios al animalelor. Fiecare dintre aceste categorii de hierofanii cosmice dezvăluie o structură aparte a sacralității naturii, sau mai bine zis o modalitate a sacrului exprimată printr–un mod specific de existență în Cosmos. Este suficient să analizăm diferitele valori religioase recunoscute ale pietrelor ca să înÈ›elegem ceea ce pietrele, ca hierofanii, le pot arăta oamenilor, adică puterea, duritatea, permanenÈ›a. Hierofania pietrei este prin excelență o ontofanie: înainte de orice, piatra există, rămîne mereu ea însăși, nu se schimbă, impresionează omul prin ceea ce are ea ireductibil È™i absolut, È™i astfel îi dezvăluie, prin analogie, ireductibilitatea È™i absolutul FiinÈ›ei. Perceput prin intermediul unei experienÈ›e religioase, modul specific de existență a pietrei îi dezvăluie omului ce înseamnă o existență absolută, dincolo de Timp, neatinsă de devenire.32 De asemenea, o scurtă analiză a numeroaselor valorizări religioase ale Lunii ne arată ce au citit oamenii în ritmurile lunare. Datorită fazelor Lunii, adică „naÈ™terea“, „moartea“ È™i „reînvierea“, oamenii au conÈ™tientizat deopotrivă propriul lor mod de a fi în Cosmos È™i È™ansele lor de a supravieÈ›ui È™i de a renaÈ™te. Datorită simbolismului lunar, omul religios a ajuns să găsească asemănări între ansambluri de fapte în aparență fără nici o legătură, cuprinzîndu-le pînă la urmă într–un singur „sistem“. Primele mari sinteze antropocosmice ale primitivilor s–ar putea datora valorizării religioase a ritmurilor lunare. Simbolismul lunar a dus la punerea în legătură a unor fapte eterogene, precum naÈ™terea, devenirea, moartea, reînvierea; Apele, plantele, femeia, fecunditatea, nemurirea; întunericul cosmic, viaÈ›a dinaintea naÈ™terii È™i existenÈ›a dincolo de moarte, urmată de o renaÈ™tere de tip lunar („lumina ivită din beznă“); È›esutul, simbolul „firului VieÈ›ii“, destinul, temporalitatea, moartea etc. ÃŽn general, ideile de ciclu, dualism, polaritate, opoziÈ›ie, conflict, dar È™i de reconciliere a contrariilor, de coincidentia oppositorum, au fost fie descoperite, fie precizate cu ajutorul simbolismului lunar. Se poate vorbi de o „metafizică a Lunii“, în sensul unui sistem coerent de „adevăruri“ privitoare la modul de a fi specific al celor vii, a tot ceea ce, în Cosmos, participă la Viață, adică la devenire, creÈ™tere È™i descreÈ™tere, la „moarte“ È™i la „reînviere“. Nu trebuie uitat că Luna îi arată omului religios nu numai că Moartea este strîns legată de Viață, ci È™i că Moartea nu este definitivă, că ea este întotdeauna urmată de o nouă naÈ™tere.33 Luna valorizează religios devenirea cosmică È™i îl împacă pe om cu Moartea. Soarele, dimpotrivă, dezvăluie un alt mod de existență: el nu participă la devenire È™i, fiind tot timpul în miÈ™care, rămîne neschimbat, adică forma sa este mereu aceeaÈ™i. Hierofaniile solare exprimă valorile religioase ale autonomiei È™i ale puterii, ale suveranității È™i inteligenÈ›ei. AÈ™a se explică faptul că în unele culturi există un adevărat proces de solarizare a FiinÈ›elor supreme. Cum am văzut, zeii cereÈ™ti tind să dispară din actualitatea religioasă, dar structura È™i prestigiul lor se mai păstrează uneori la zeii solari, mai ales în civilizaÈ›iile cu grad înalt de elaborare, care au jucat un rol istoric important (Egipt, Orientul elenistic, Mexic). Multe mitologii eroice au o structură solară. Eroul este asimilat Soarelui: ca È™i el, luptă cu întunericul, coboară în împărăția MorÈ›ii È™i iese învingător. ÃŽntunericul nu mai este unul din modurile de a fi ale divinității, ca în mitologiile lunare, ci simbolizează tot ceea ce Zeul nu este, adică Adversarul prin excelență. ÃŽntunericul nu mai este valorizat ca o etapă necesară a VieÈ›ii cosmice; văzut prin prisma religiei solare, el se opune VieÈ›ii, formelor È™i inteligenÈ›ei. Epifaniile luminoase ale zeilor solari devin în unele culturi semne ale inteligenÈ›ei. ÃŽn cele din urmă, Soarele va fi asimilat inteligenÈ›ei într–o asemenea măsură încît teologiile solare È™i sincretiste de la sfîrÈ™itul Antichității devin filozofii raÈ›ionaliste: Soarele este proclamat inteligenÈ›a Lumii, iar Macrob identifică în Soare pe toÈ›i zeii lumii greco–orientale, de la Apollo È™i Jupiter pînă la Osiris, Horus È™i Adonis (Saturnalii, I, cap. XVii–XXiii). ÃŽn tratatul Despre Soarele Rege, al împăratului Iulian, precum È™i în Imn Soarelui, al lui Proclus, hierofaniile solare sunt treptat înlocuite de idei, iar religiozitatea dispare aproape cu totul în urma acestui lung proces de raÈ›ionalizare.34 Desacralizarea hierofaniilor solare se numără printre multe alte procese asemănătoare, în urma cărora Cosmosul întreg este în cele din urmă golit de conÈ›inutul său religios. Cum am mai arătat însă, secularizarea definitivă a Naturii nu este un fapt împlinit decît pentru un număr restrîns de moderni, È™i anume aceia care sunt lipsiÈ›i de orice sentiment religios. CreÈ™tinismul a adus schimbări radicale È™i profunde în valorizarea religioasă a Cosmosului È™i a VieÈ›ii, pe care însă nu le–a respins. Că viaÈ›a cosmică, în întregul său, mai poate fi simÈ›ită ca taină a divinității, o mărturiseÈ™te de pildă un scriitor creÈ™tin, Léon Bloy, care scrie printre altele: „Fie că ViaÈ›a se găseÈ™te în oameni, în animale ori în plante, este tot Viață, iar cînd soseÈ™te clipa, punctul acela nevăzut numit moarte, Isus se îndepărtează tot aÈ™a de bine dintr–un copac cît È™i dintr–o făptură omenească.“35 |
index
|
||||||||
Casa a Literaturiljei, a poeziljei shi a culturâljei. Ânyrâpsea sh-hârsea-ti di articoli, eseuri, prozâ, poezie clasicâ sh-antritseri (concursuri). | |||||||||
Nu ufilisits texti dit site fârâ s-nâ spunets.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politicâ di scuteari tu miydani sh-confidentsialitati