agonia armâneashti v3 |
Agonia - Workshopuri Artistitsi | Nomuri | Mission | Contactŭ | Ânyrâpsea-ti | ||||
Articolŭ Farâ Antritseari Eseu Multimedia Lucri tsi suntu mash ti membru Poezii Presâ | ||||||
|
||||||
agonia Texti Pripusi
■ Interzicerea expoziÈ›iei organizate de Societatea Culturală Aromână
Romanian Spell-Checker Contactŭ |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-10-22 | [Aestu textŭ lipseashti s-hibâ dghivâsitŭ tu romana] | Ânyrâpsitŭ tu bibliotecâ di Yigru Zeltil
"Dacă albastrul caeruleum cu galbenul
citron de cadmium ne dă un verde acceptabil, melanjul de ULTRAMARIN CU PURPURÃ* este de- parte de a ne da un violet aidoma..." Aceste rânduri dintr-un o- puscul bruxellez, al unui M. Thomas, cu tit- lu,-n traducere, de ARMONIA CULORILOR, sunt de natură să-mi amintească de cutare d. Vio- let sau Violette, ins despre care autorul unui VOYAGE EN AMÉRIQUE ne spune că, la câțiva ani după 1789 (nu mai È™tiu dacă, în FranÈ›a, va fi fost, sau nu, maestru de balet), dădea, în noua-i patrie, lecÈ›ii, în- tr-un hambar, unor sălbatici, de dans, È™i se-mbrăca întocmai cum, astăzi, numai un va- let: costum VERT-POMME, perucă albă, ji- letcă de DROGUET, jabou, manÈ™ete de MOUS- SELINE; È™i că, vorbind despre elevii lui în chipul cel mai desuet, ei "ces messieurs Sauvages" fiind, e- le, "ces dames Sauvagesses", li s-adresa în irocheză, punându-i, după violină, să facă paÈ™i de menuet; iar ei, plătindu-l în natură: cu piei de biber È™i jamboane de urs, - aproape goi, cu trupul, ca al È™amanilor, pictat, cu, în- tre nări, inel È™i pene, pe cap, de corb - dansau (cochet), acolo,-n È™ira Lumii Noi, că, poate, autorul nostru, ce "se-ntorsese la Natură"**, simÈ›ea că selve seculare, inextricabile fo- reste rebarbative È™i hirsute sunt rase, tun- se È™i frizate în chip de dichisit boschet... ... Și,-atunci, DE CE "ultramarinul [pe franÈ›uzeÈ™te, OUTREMER***] cu purpură, ar fi departe de a ne da un violet...", când Pieile (acestea) RoÈ™ii se-ntra- sortau atât de bine cu Cel-de-dincolo-de-Ma- re (în irocheză, ∪ ∪ − ∪ ****): un pitoresc È™i incredibil d. Violet sau Violette?! *S.n. **Cf. "C'était une chose assez étrange pour un disciple de Rousseau..." (Chateaubriand, op. cit., Typographie de H. Firmin Didot, f.a., p. 284) ***N.n. ****AD LIBITUM (în sensul că se "umple" de către fiecare cititor, - conform, desigur, schemei metrice prescrise).
|
||||||||
Casa a Literaturiljei, a poeziljei shi a culturâljei. Ânyrâpsea sh-hârsea-ti di articoli, eseuri, prozâ, poezie clasicâ sh-antritseri (concursuri). | |||||||||
Nu ufilisits texti dit site fârâ s-nâ spunets.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politicâ di scuteari tu miydani sh-confidentsialitati